NL

Bel ons: + 32 3 235 32 49

Emotionele intelligentie en EQ

Hoe gaan we om met onze emoties en met die van anderen? Empathie, flexibiliteit en optimisme leiden tot betere relaties met klanten, collega's en leidinggevenden. Een hoog IQ op zich is immers geen garantie op een succesvolle carrière. Het is de combinatie en integratie van IQ met EQ die het verschilt maakt. Personen met een hoog ontwikkeld EQ zijn doorgaans succesvoller en efficiënter in hun job. Het beheersen van emotionele vaardigheden als assertiviteit, omgaan met relaties, probleemoplossend denken, empathie en stresstolerantie draagt bij tot een succesvol leven, zowel privé als professioneel.

Doelgroep

De coaching "Emotionele Intelligentie" richt zich tot iedereen die interactie heeft met klanten, externe partners of teams. Meer specifiek managers die hun team aansturen of motiveren, bedrijfsleiders en executives. Deze training is eveneens uitermate geschikt voor personen die reeds een succesvolle loopbaan hebben, maar vinden dat er nog meer uit hun carrière/leven te halen valt en via zelfontplooiing deze weg willen bewandelen.

Programma

In deze coaching ontwikkelen we de 4 belangrijkste aspecten van succesvolle emotionele intelligentie.

Zelfbewustzijn
Realistisch zelfvertrouwen en emotioneel inzicht: u bent zich bewust van hoe u in bepaalde situaties reageert. U bent niet langer de speelbal van uw emoties en dat sterkt uw zelfvertrouwen.

Zelfmanagement
We werken aan onze veerkracht: hoe uw emoties onder controle houden ook bij stresvolle situaties en anticiperen op onverwachte omstandigheden. 

Empathie
Omdat u andermans perspectief begrijpt, kunt u meer gedaan krijgen en zullen anderen u ook beter begrijpen. U besteedt de volle aandacht aan uw gesprekspartner en neemt de tijd om te begrijpen wat ze zeggen, zonder hen in de rede te vallen.

Relationele vaardigheden
Overtuigende communicatie: u maakt uw punt op een heldere manier zodat mensen gemotiveerd zijn en uw verwachtingen over hen duidelijk kennen.

Volgende topics komen aan bod:

  • Wat is EQ, en hoe is dit toepasbaar in de bedrijfswereld?
  • Emoties, wat zijn ze en hoe kan ik ze sturen
  • Hoe meer inzicht verkrijgen in mezelf en in anderen
  • Gedachten, kan ik die zelf creëren?
  • Slachtoffer versus verantwoordelijkheid nemen
  • Focus, waar leg ik die?
  • Zenuwen, onzekerheid en faalangst, de oorzaken en oplossingen
  • Visualiseren, je kunt kiezen wat je zelf oproept
  • Model van de logische niveaus, beperkende en stimulerende overtuigingen
  • Aanscherpen van je zintuigen: hoe kan ik met iedereen op dezelfde golflengte komen?
  • Waarden, overtuigingen, denkpatronen en attitude: hoe beperkend of stimulerend zijn ze in mijn dagelijkse realiteit, en wat kan ik er aan doen?

Resultaten

U leert tijdens deze praktijkgerichte sessies:

  • Meer inzicht te krijgen in wat EQ precies is en wat het effect ervan kan zijn op ons professionele leven
  • Constructief en flexibel om te gaan met uw eigen emoties en die van anderen
  • Feedback te geven naar anderen toe zonder hen te kwetsen
  • Op een constructieve manier om te gaan met kritiek
  • Conflictsituaties te ontmijnen en op een positieve manier op te lossen
  • Op een emotioneel intelligente manier omgaan met lastige of vervelende mensen
  • Assertiviteit als hefboom te benutten voor een betere communicatie met anderen

Contacteer ons voor meer informatie of een coachingvoorstel.

 

Copyright 2015 Premium Coach - Webdesign by ozalith.be